Segloravägen 26, 504 64 Borås
033-22 21 80

 

Nyheter

IMO 2020

Till våra Kunder,

 

Ni har säkert hört talas om IMO 2020 och för att reda ut begreppen så har vi sammanställt lite information.

 

Från 1 januari 2020 har rederierna krav på sig från International Maritime Organisation (IMO) att de måste minska svavelutsläppen med 85%, därav begreppet IMO 2020.

I klartext betyder det att svavelutsläppen måste minskas från 3,5% till 0,5%.

Hur ska detta bli verklighet?

Det finns flera alternativ och de tre vanligaste lösningarna är:

  • Använda bränsle med 0,5% svavel
  • Installera s k ”Scrubbers” på fartygen som är ett system som renar utsläppen så de reduceras till 0,5%
  • Använda naturgas som bränsle, s k LNG (Liquefied Natural Gas)

 

Hur påverkar detta fraktpriserna från Asien till Sverige?

 

De nya IMO 2020 kraven kommer betyda högre kostnader för rederierna vilket de kommer ta ut på slutkund.

Till en början kommer det implementeras ett tillägg redan för avseglingar i december, troligtvis i en förhöjd LSS eller annan benämning.

Från avsegling 1 januari övergår IMO 2020 tillägget i en s k BAF (Bunker Adjustment Factor) och som vanligt kommer tillägget ha olika namn beroende på rederi.

”BAF” kommer beräknas på olika sätt beroende på rederi och här är ett exempel på beräkning:

Genomsnittligt pris för VLSFO (Very Low Sulphur Fuel Oil) baserat på VLSFO priset under oktober, november och december blir BAF i januari.

 

Vad kan konsekvensen bli för slutkund?

 

Förutom förhöjda kostnader så kommer fartygen successivt gå långsammare för att släppa ut så lite svavel som möjligt vilket leder till att transittiderna från Asien till Sverige kommer att öka.

Ett möjligt scenario är att rederierna även utöka flottan med större fartyg för att kunna ta med så många containers som möjligt för att på så vis sänka sina kostnader.

De större fartygen kommer möjliggöra att de kan erbjuda färre avgångar jämfört med idag vilket skulle kunna ställa till det för slutkund, men det är endast en spekulation.

 

Vad är vinsten med IMO 2020?

 

Syftet med att minska utsläppen är ju så klart att värna om miljön och bromsa den globala uppvärmningen vilket vi alla måste bidra med på något sätt. 

 

 

                                                            

Med vänlig hälsning,

 

Kerry Logistics (Sweden) AB                    

Läs mer ...

Problem i Chittagongs hamn efter flera strejkvarsel

Till våra Kunder,

 

Situationen i Chittagongs hamn

 

Den senaste tiden har Chittagongs hamn drabbats av flera strejkvarsel som senare avblåsts efter förhandlingar.

Effekten av detta blir congestion (lastanhopningar) i hamnen som kan orsaka förseningar vid lastning/lossning.

 

Läs gärna mer här:

The Daily Star-Transport strike in Ctg division called off-20190909

 

 

Med vänlig hälsning,

  

Kerry Logistics (Sweden) AB

 

 

 

Läs mer ...

Italien

Till våra Kunder,

 

Vi vill informera om några förändringar som vi/Tuvia har gjort gällande terminalerna i Italien;

 

Padua-terminalen har vi ej längre kvar.

Nerviano-terminalen har flyttat till Albairate (område Milano).

 

Vi lastar ut från följande orter på fredagar;

  • Albairate (MI)
  • Campi Bisenzio (FI)

 

 

Med vänlig hälsning,

 

Kerry Logistics (Sweden) AB

 

Läs mer ...

Tyfonen "Lekima" orsakar problem i Kina

Till våra kunder,

 

Tyfonen ”Lekima” som bland annat drabbat Kina har, förutom allmän förödelse, även orsakat problem i lastningshamnarna.

Särskilt drabbade är hamnarna i Shanghai, Ningbo och Qingdao som varit delvis stängda och rederierna valt att ställa in anlöpen.

Detta medför s k ”Congestion” med lastanhopningar som orsakar förseningar och rullning av last.

 

Situationen står utanför vår kontroll och vi gör vårt bästa för att finna lösningar för drabbad last.

Vänligen kontakta vår sjöavdelning om Ni har frågor rörande Er last.